Vyučování ve školním roce 2024/2025 začne v pondělí 2. září 2024.
Hlavní prázdniny trvají od 28. června 2025 do 31. srpna 2025.
Harmonogram dne
do 8:30 | příchod žáků do školy |
8:30 – 8:45 | ranní kruh |
8:45 – 12:30 | dopolední pracovní blok |
12:30 – 12:45 | setkání třídy |
12:45 – 13:30 | přestávka na oběd |
13:30 – 15:00 | odpolední pracovní blok |
12:45 – 16:00 | školní družina/školní klub |
Prázdniny
Podzimní prázdniny
úterý 29. 10. a středa 30. 10. 2024
Vánoční prázdniny
pondělí 23. 12. 2024 – pátek 3. 1. 2025 (vyučování začne v pondělí 6. 1. 2025)
Pololetní prázdniny
pátek 31. 1. 2025
Jarní prázdniny
pondělí 10. 2. – pátek 14. 2. 2025
Velikonoční prázdniny
od čtvrtka 17. 4. 2025
Hlavní prázdniny
sobota 28. 6. – neděle 31. 8. 2025
První školní den školního roku 2025/2026 pondělí 1. 9. 2025
Státní svátky
sobota 28. 9. 2024
pondělí 28. 10. 2024
neděle 17. 11. 2024
pátek 18. 4. 2025
pondělí 21. 4. 2025
čtvrtek 1. 5. 2025
čtvrtek 8. 5. 2025
Ředitelská volna
čtvrtek 31. 10. 2024
pátek 1. 11. 2024
pátek 2. 5. 2025
pátek 9. 5. 2025
pátek 27. 6. 2025
Sněmy ZaHRAdy
sobota 16. 11. 2024
sobota 17. 5. 2025
Nezbytnou součástí výuky jsou i akce školy, kterými jsou naplňovány vzdělávací výstupy jen obtížně dosažitelné při výuce ve třídě. Propojují učení žáků s reálným světem a jsou příležitostí pro prohlubování vztahů.
Jsme učící se organizace.
Hodnocení chování a výsledků vzdělávání vychází ze základních Montessori principů a formativního přístupu. Cílem hodnocení je podporovat učení žáků tak, aby se učili naplno a zažívali úspěch. Fromativní hodnocení poskytuje žákovi zpětnou vazbu ohledně zvládání učiva, klíčových kompetencí, chování a možnostech zlepšení. Soustředí se na individuální pokrok žáka a naplnění předem stanovených požadavků. Jsme učící se organizace. Zavádění formativního přístupu vyžaduje neustále reflektování vzdělávacích strategií. Proto se průvodci učí společně v tzv. učících se skupinách, kde sdílejí své přístupy, přípravy do hodin a rozebírají výsledky žáků. Snažíme se učit z vlastní zkušenosti a neustále zlepšovat nástroje hodnocení.
Montessori je na celý život.
Neustále rozvíjíme montessoriovský přístup. Naši průvodci jezdí na náročná a dlouhodobá školení, zavádějí pravidla a principy Montessori do výuky, vytvářejí nástroje pro evidenci učení, učí se pracovat s Montessori pomůckami a neustále vybavují školu tak, aby se děti učily v připraveném prostředí. Jsme na cestě a učíme se z vlastní zkušenosti i zkušeností ostatních škol. Proto vyjíždíme na stáže do Montessori škol v ČR i zahraničí a inspirujeme se navzájem.
Učíme zkušeností a venku.
Nejde nám jen o to přenést výuku do venkovních prostor. Snažíme se, aby venek byl partnerem v učení. Reálné situace jsou pro děti výzvou, jejichž řešením získávají kompetence ze skutečného života. V prvním trojročí vzděláváme venku a snažíme se, aby tato výuka byla pravidelná a dlouhodobá. Ve druhém trojročí žáci organizují expedice a goingouty na různá místa v blízkém i širokém okolí. A ve třetím trojročí žáci řídí minifirmu, zajišťují si stravování, prodávají občerstvení na akcích pro veřejnost a jezdí na praxe do firem. A nově zakládáme Školní les na Klucanině.
Abychom dětem dokázali pomoci s tím, co v danou chvíli chtějí dělat, musíme se naučit vnímat signály jejich potřeb. Pozorování je v Montessori klíčová kompetence. Nabízíme rodičům, aby přicházeli pozorovat učení svých dětí. Pozorování má svá pravidla, se kterými je rodič seznámen před příchodem do třídy. Platí, že do učení dětí návštěvy nijak nezasahují, nevměšují se ani do obtížných situací, zůstávají na jednom místě určeném k pozorování po celou dobu. Často rodiče překvapí, že věci fungují i bez jejich přičinění.
Rodičáky u nás nemáme. Zveme rodiče na pravidelná setkání, kterým říkáme kavárny a konají se 2 krát ročně nebo dle potřeby. Jsou koncipované jako neformální prostor pro sdílení o tom, jak děti, třída (a škola) aktuálně fungují. Je to prostor pro informování, vzájemné poskytování zpětné vazby (připomínky, návrhy, ocenění) a zároveň i prostor pro průvodce, aby rodičům mohli ukázat systém práce ve škole a navrhli možnou podporu vzdělávání dětí doma.
Dvakrát ročně jsou organizované tripartitní setkání rodiče, žáka a průvodce. Tripartita je prostor, kde žák popisuje, co dělá a umí, a podává o tom důkazy. Je to setkání, na kterém děti představují a reflektují svoji práci za uplynulé období, společně s průvodcem a rodiči hodnotí přístup k školní práci a dosažené výsledky. Baví se o případných překážkách v učení a hledají způsoby, jak je překonat. Své pokroky žák dokládá výstupy uloženými v portfoliu.
Záleží nám na vašem zapojení. Každý je dobrý v něčem jiném. Společně můžeme zvládnout víc, než sami. Jeden den za rok je malý čas, který škole může významně pomoci. 24 hodin práce pro školu může každý rodič investovat po svém. Děti ocení vaše sportovní aktivity v tělocviku nebo v družině, průvodci ocení pomoc při stěhování nebo zařizování tříd. Školu můžete inspirovat a obohatit prostřednictvím vaší profese. Vítáme ekonomy, mentory, uklízečky, organizátory akcí, lyžařské instruktory i zedníky. Anebo přijďte třeba jen číst dětem knížku.