Podnikavost může být cílem vzdělávání

Ptáte se někdy, co je cílem vzdělávání na základní škole? Připravit děti na přijímačky? Není to málo? V ZaHRAdě je cílem samostatnost – v reálném životě, na který děti připravujeme. A ano, i přijímačky jsou jeho součástí, stejně jako spousta dalších věcí.

V tomto článku vám chceme představit náš předmět „Seminář k podnikavosti“, kterým žáci procházejí v šestém ročníku, což je také poslední ročník druhého trojročí. Po něm děti pokračují do třetího trojročí, poslední fáze jejich vzdělávání na naší škole, a stávají se studenty, adolescenty. (Těmi už jsou i bez našeho přičinění.)

V rámci semináře k podnikavosti se v prvním pololetí věnujeme rozvoji kreativity, týmové spolupráci, ale také se seznamujeme s pojmy jako jsou náklady, příjem, zisk nebo cena práce. Rozvíjíme naše dovednosti v oblasti plánování, pracujeme s grafickými programy a internetem, učíme se tvořit reklamu a bavíme se o ní. V závěru pololetí děti zpracovávají vlastní miniprojekt, jehož cílem je navrhnout vlastní prodejní produkt, vyrobit ho, udělat mu reklamu a prodat ho. Nakonec o tomto procesu připravují také prezentaci, ve které řeší úspěšnost svého výrobku, jaké byly jejich náklady, jaká byla cena jejich práce a také jak určili cenu samotného produktu.

Ve druhém pololetí pak žáci zpracovávají samostatně nebo v malém týmu (dvou lidí) svůj závěrečný projekt na téma dle vlastního výběru. „Jedinou“ podmínkou je, že projekt musí řešit nějaký problém, být inovativní a pomáhat ostatním. Každý má svého garanta z řad průvodců (učitelů), který především radou pomáhá jednotlivým projektům vzniknout. A každý má také svého oponenta, který projekt na základě předložené závěrečné zprávy hodnotí a účastní se jeho prezentace.

V tomto školním roce máme celkem 18 šesťáků, a tomu odpovídá i množství projektů. Zároveň se nám po třech letech realizace tohoto předmětu daří společně s žáky dosahovat poměrně vysoké úrovně všech projektů. Pro ilustraci uvádíme názvy letos realizovaných projektů, které přirozeně reflektují také zájmy dětí a problémy, které vidí ve světě kolem sebe:

  • Obnova školního akvária
  • Pomoc dětem v Indii
  • Dračí hlídka v družině
  • Učební pomůcka ve Scratchi
  • Naučná desková hra o Evropě
  • Nová 3D tiskárna
  • Revize sbírky minerálů
  • Postroj na psa vlastní výroby
  • Zachraňte koaly
  • Ručně vyráběný diář
  • Lavička v Hradčanech

Dalo by se psát o každém z nich, ale pro ilustraci použijeme ten poslední, protože má konkrétní výstup a jasný lokální dopad. Dva kluci, Tadeáš Nečas a Simon Kuzma, kteří bydleli v Hradčanech, nevěděli, co by mohli dělat. Tak se zeptali rodičů jednoho z nich a ti jim navrhli, jestli nechtějí udělat lavičku na Horce, kde lavička chybí. Kluky to kupodivu zaujalo, a protože se jeden z nich zná s paní starostkou, oslovili ji se svým nápadem. Ta jejich projekt podpořila a poskytla jim pro lavičku neopracované dřevo. Pak následoval proces výroby lavičky, což zní jednoduše, ale kdo má trochu zkušenosti, ví, že to vůbec jednoduché není. Každopádně lavička dnes již stojí na Horce, na místě, které kluci společně s panem Svobodou z obce nejprve vyčistili. Projekt dobře ilustrují obě fotky přiložené k článku. Na první je prezentace závěrečných projektů, které se tentokrát kromě žáků, rodičů a průvodců naší školy zúčastnila také paní starostka Hradčan, aby dala najevo respekt k práci, kterou kluci odvedli.

A abychom se vrátili na začátek tohoto článku: kluci při realizaci tohoto projektu prokázali obdivuhodnou samostatnost, akceschopnost a také se jim podařilo o něco reálně zlepšit svět kolem sebe. Což jsou bez pochyby dobré výsledky vzdělávání.