
Vyučování ve školním roce 2025/2026 začne v pondělí 1. září 2025.
Hlavní prázdniny trvají od středy 1. července 2026 do pondělí 31. srpna 2026.

Harmonogram dne
| do 8:30 | příchod žáků do školy |
| 8:30 – 8:45 | ranní kruh |
| 8:45 – 12:30 | dopolední pracovní blok |
| 12:30 – 12:45 | setkání třídy |
| 12:45 – 13:30 | přestávka na oběd |
| 13:30 – 15:00 | odpolední pracovní blok |
| 12:45 – 16:00 | školní družina/školní klub |
Prázdniny
Podzimní prázdniny
pondělí 27. 10. a středa 29. 10. 2025
Vánoční prázdniny
pondělí 22. 12. 2025 – pátek 2. 1. 2026 (vyučování začne v pondělí 5. 1. 2026)
Pololetní prázdniny
pátek 30. 1. 2026
Jarní prázdniny
pondělí 16. 2. – pátek 22. 2. 2026
Velikonoční prázdniny
čtvrtek 2. 4. 2026
Hlavní prázdniny
středa 1. 7. – pondělí 31. 8. 2026
První školní den školního roku 2026/2027 úterý 1. 9. 2026
Státní svátky
neděle 28. 9. 2025
úterý 28. 10. 2025
pondělí 17. 11. 2025
středa 24. prosince 2025
čtvrtek 25. prosince 2025
pátek 26. prosince 2025
čtvrtek 1. ledna 2026
pátek 3. dubna 2026
pondělí 6. dubna 2026
pátek 1. května 2026
pátek 8. května 2026
Ředitelská volna
pátek 26. 9. 2025
čtvrtek 30. 10. 2025
pátek 31. 10. 2025
pondělí 29. 6. 2026
úterý 30. 6. 2026
Sněmy ZaHRAdy
sobota 4. října 2025
bude doplněno
Nezbytnou součástí výuky jsou i akce školy, kterými jsou naplňovány vzdělávací výstupy jen obtížně dosažitelné při výuce ve třídě. Propojují učení žáků s reálným světem a jsou příležitostí pro prohlubování vztahů.

Jsme učící se organizace.
Hodnocení chování a výsledků vzdělávání vychází ze základních Montessori principů a formativního přístupu. Cílem hodnocení je podporovat učení žáků tak, aby se učili naplno a zažívali úspěch. Fromativní hodnocení poskytuje žákovi zpětnou vazbu ohledně zvládání učiva, klíčových kompetencí, chování a možnostech zlepšení. Soustředí se na individuální pokrok žáka a naplnění předem stanovených požadavků. Jsme učící se organizace. Zavádění formativního přístupu vyžaduje neustále reflektování vzdělávacích strategií. Proto se průvodci učí společně v tzv. učících se skupinách, kde sdílejí své přístupy, přípravy do hodin a rozebírají výsledky žáků. Snažíme se učit z vlastní zkušenosti a neustále zlepšovat nástroje hodnocení.

Montessori je na celý život.
Neustále rozvíjíme montessoriovský přístup. Naši průvodci jezdí na náročná a dlouhodobá školení, zavádějí pravidla a principy Montessori do výuky, vytvářejí nástroje pro evidenci učení, učí se pracovat s Montessori pomůckami a neustále vybavují školu tak, aby se děti učily v připraveném prostředí. Jsme na cestě a učíme se z vlastní zkušenosti i zkušeností ostatních škol. Proto vyjíždíme na stáže do Montessori škol v ČR i zahraničí a inspirujeme se navzájem.

Učíme zkušeností a venku.
Nejde nám jen o to přenést výuku do venkovních prostor. Snažíme se, aby venek byl partnerem v učení. Reálné situace jsou pro děti výzvou, jejichž řešením získávají kompetence ze skutečného života. V prvním trojročí vzděláváme venku a snažíme se, aby tato výuka byla pravidelná a dlouhodobá. Ve druhém trojročí žáci organizují expedice a goingouty na různá místa v blízkém i širokém okolí. A ve třetím trojročí žáci řídí minifirmu, zajišťují si stravování, prodávají občerstvení na akcích pro veřejnost a jezdí na praxe do firem. A nově zakládáme Školní les na Klucanině.

Z alternativy děláme standard.
Označují nás jako alternativa. A tak jsme se rozhodli, že z alternativy uděláme standard. Zapojili jsme se do projektu NPI a stali jsme se pilotní školou pro tvorbu tematického školního vzdělávacího programu. Zavádíme výuku v blocích s volitelnými lekcemi, učíme v tematických celcích a propojujeme předměty.

Podporujeme pozitivní chování
Podstatou je vytvoření přátelské atmosféry a bezpečného prostředí díky pozitivní motivaci k vhodnému chování. Jeho cílem je nastavit podmínky a procesy ve škole tak, aby se účinně předcházelo problémovému chování žáků.

Máme sen: být pod jednou střechou
ZaHRAda roste jako z vody. Nové třídy se postupně vyplavily do tří pracovišť v Tišnově a jedné pobočky v Nedvědici. A teď chceme mít třídy pod jednou střechou. Máme sen, že staré školní budově na Riegrovce vdechneme nový život – tím, že se do ní přestěhujeme. A Jasan bude mít konečně svou vlastní školu v Nedvědici.

Abychom dětem dokázali pomoci s tím, co v danou chvíli chtějí dělat, musíme se naučit vnímat signály jejich potřeb. Pozorování je v Montessori klíčová kompetence. Nabízíme rodičům, aby přicházeli pozorovat učení svých dětí. Pozorování má svá pravidla, se kterými je rodič seznámen před příchodem do třídy. Platí, že do učení dětí návštěvy nijak nezasahují, nevměšují se ani do obtížných situací, zůstávají na jednom místě určeném k pozorování po celou dobu. Často rodiče překvapí, že věci fungují i bez jejich přičinění.

Rodičáky u nás nemáme. Zveme rodiče na pravidelná setkání, kterým říkáme kavárny a konají se 2 krát ročně nebo dle potřeby. Jsou koncipované jako neformální prostor pro sdílení o tom, jak děti, třída (a škola) aktuálně fungují. Je to prostor pro informování, vzájemné poskytování zpětné vazby (připomínky, návrhy, ocenění) a zároveň i prostor pro průvodce, aby rodičům mohli ukázat systém práce ve škole a navrhli možnou podporu vzdělávání dětí doma.

Dvakrát ročně jsou organizované tripartitní setkání rodiče, žáka a průvodce. Tripartita je prostor, kde žák popisuje, co dělá a umí, a podává o tom důkazy. Je to setkání, na kterém děti představují a reflektují svoji práci za uplynulé období, společně s průvodcem a rodiči hodnotí přístup k školní práci a dosažené výsledky. Baví se o případných překážkách v učení a hledají způsoby, jak je překonat. Své pokroky žák dokládá výstupy uloženými v portfoliu.

Záleží nám na vašem zapojení. Každý je dobrý v něčem jiném. Společně můžeme zvládnout víc, než sami. Jeden den za rok je malý čas, který škole může významně pomoci. 24 hodin práce pro školu může každý rodič investovat po svém. Děti ocení vaše sportovní aktivity v tělocviku nebo v družině, průvodci ocení pomoc při stěhování nebo zařizování tříd. Školu můžete inspirovat a obohatit prostřednictvím vaší profese. Vítáme ekonomy, mentory, uklízečky, organizátory akcí, lyžařské instruktory i zedníky. Anebo přijďte třeba jen číst dětem knížku.