Škola ZaHRAda byla založena v září 2015. Na počátku školy stálo několik nadšených rodičů s touhou nabídnout dětem jinou možnost vzdělávání, než jakou tehdy poskytoval běžný systém. Byl vytvořen spolek rodičů s názvem Hnízdo – spolek pro komunitní vzdělávání, který se stal zřizovatelem komunitní Základní školy ZaHRAda. Naše škola postupně rostla, každým rokem byla bohatší o nové žáky a nové průvodce. V roce 2019 jsme si zvolili Montessori pedagogiku jako způsob, kterým chceme dále naplňovat původní záměr školy – založit vzdělávání na tom, jak být zdravý a šťastný. V průběhu vývoje se od školy odštěpila demokratická svobodná škola CoLibri a v roce 2022 se připojila původně domoškolácká skupina Jasan, dnes naše samostatná třída v Nedvědici. Od školního roku 2022/2023 rekonstruujeme nové prostory a věnujeme se formativnímu hodnocení.
V ZaHRAdě věříme, že lze pro děti vytvořit takové prostředí, které jim bude přirozeně prospívat a bude pomáhat uspokojovat jejich potřeby. Proto následujeme základní principy Montessori pedagogiky.
Jednotlivé třídy jsou pojmenované po stromech. Podle principu Montessori
učíme v trojročích a v každé třídě jsou věkově smíšené kolektivy.
První trojročí (1.–3. ročník) má dvě paralelní třídy Jabloň a Třešeň.
Druhé trojročí (4.–6. ročník) má také dvě paralelní třídy Lísku a Kaštan.
Třetí trojročí (7.–9. ročník) má zatím jen jednu třídu pojmenovanou Bříza.
Pracoviště v Nedvědici má jednu třídu, kde se učí první i druhé trojročí společně, a jmenuje se Jasan.
Jabloň a Třešeň
Líska a Kaštan
Bříza
Jasan
Záleží nám na mezinárodním kontextu školy, a tak zapojujeme do činností školy vždy několik dobrovolníků z různých zemí. Někteří pomáhají ve výuce, jiní ve školní družině nebo klubu. Ti, kteří jsou dobří lektoři, jsou zapojeni do výuky cizího jazyka.
Výroční zprávy
Základní dokumenty
V rámci školy funguje Školské poradenské pracoviště (ŠPP), které poskytuje pedagogicko-psychologické poradenské služby žákům a jejich zákonným zástupcům (rodičům). Tvoří ho společně výchovná poradkyně, metodička prevence, speciální pedagožky, školní psycholožka a sociální pedagožka. Spolupracuje kromě žáků a rodičů také s průvodci a zajišťuje komunikace se Školskými poradenskými zařízeními (PPP a SPC). Koordinátorkou ŠPP je Jana Růžičková. Smyslem služeb ŠPP je vytvoření vhodných podmínek vzdělávání a všestranný rozvoj žáků, včetně zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáků, prevence rizikového chování, kariérní poradenství pro žáky, metodická a další podpora pedagogických pracovníků.
Podporuje žáky při volbě povolání a kariérovém rozvoji, připravuje podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zprostředkovává diagnostiku speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání.
Jana Vorlíčková
jana.vorlickova@skolazahrada.cz
+420 739 229 964
Snaží se zachytit signály rizikového chování, pracuje se žáky individuálně i skupinově, věnuje se adaptaci žáků na nové podmínky, vztahové problémy a potíže ovlivňující vzdělávání žáků, koordinuje aktivity školy zaměřené na prevenci rizikového chování.
Denisa Štěpánková
Provádí krizovou intervenci a poskytuje psychologickou podporu pro žáky, průvodce i rodiče, provádí metodické intervence a depistáže specifických poruch učení, zajišťuje diagnostiku vzdělávacích a výchovných problémů žáků a sociálního klimatu třídy, pečuje o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření, individuálně řeší osobní problémy žáků, poskytuje konzultace a zajišťuje prevenci školního neúspěchu žáků. Z pozice kariérové poradkyně podporuje žáky při rozhodování v otázkách dalšího vzdělávání, profesní přípravy a volby zaměstnání .
Kateřina Žalčíková
katerina.zalcikova@skolazahrada.cz
+420 730 199 130
Vyhledává a diagnostikuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytuje individuální speciálněpedagogickou péči za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, zajišťuje výuku žáků v předmětu speciální pedagogické péče (PSPP), podílí se na tvorbě individuálního vzdělávacího plánu a jeho průběžném vyhodnocování, navrhuje úpravy školního prostředí, zajišťuje speciální pomůcky a didaktické materiály, poskytuje individuální konzultace pro rodiče.
Vanda Marečková a Zuzana Škyříková
Rodiče jsou spoluzřizovatelé školy. Vytvořili jsme systém kolektivních orgánů školy. Děti mají třídní kruhy, při škole působí Školská rada a Rada ŠPO, v rámci komunity funguje Sněm ZaHRAdy a za zřizovatele Členská schůze Hnízda. Rodiče, průvodci i děti tak mají možnost spolurozhodovat o zásadních otázkách školy. Snažíme se o dosažení konsenzu, a ne jen o prosté přehlasování menšiny. Doporučujeme, aby se alespoň jeden z rodičů stal členem zřizovatele školy: Hnízdo – spolek pro komunitní vzdělávání
Rada Školské právnické osoby má 4 členy volené zřizovatelem školy. Dohlíží na správné (právní, formální a ekonomické) fungování školy. Schází se obvykle dvakrát ročně. Je tvořena zástupci za zřizovatele (Výbor Hnízda a členy), Město Tišnov (radní pro školství) i za externí odborníky (ředitel jiné školy).
Školská rada je tvořená šesti členy, vždy po dvou zástupcích za rodiče, dva za pedagogy a dva za zřizovatele školy. Školská rada dohlíží na reálné fungování školy, její pedagogickou koncepci, je spojníkem mezi rodiči a školou (v záležitostech, které nejsou individuálního charakteru, komunikují potřeby rodičů ke škole). Školská rada se schází několikrát v průběhu školního roku podle potřeby. Její odpovědností je také organizovat Sněmy Zahrady.
Sněm ZaHRAdy je poradní orgán Členské schůze spolku a spolu s ředitelem slouží jako rozhodovací orgán školy. Řeší zejména zásadní otázky školy (například základní pedagogické směrování a koncepci, volbu ředitele, evaluaci školy, prostory školy), ale i komunitní záležitosti (akce spolku, budování vztahů). Účastníky Sněmu jsou pracovníci školy, rodiče i děti zapsané ve škole. Sněm rozhoduje 2/3 většinou přítomných. Snaží se rozhodovat konsensuálně. Rozhoduje i věci spadající přímo do kompetence členské schůze Hnízda, protože členská schůze má rozhodovat ve shodě se Sněmem školy. Rozhoduje zejména o změně nebo zvýšení školného, o půjčkách školy a o změně filozofie školy. Obvykle se Sněm koná na podzim a na jaře školního roku (jako celodenní setkání). Dle aktuální potřeby je možné svolat také sněm mimořádný. Podnět ke svolání mimořádného sněmu může dát Školská Rada, zřizovatel školy, nebo její ředitel.
Díky členství v Hnízdě získávají rodiče i průvodci informace o fungování školy a mají možnost školu podporovat, ovlivňovat a fakticky tvořit. Aktivně se tak všichni zapojují do spolkového života. Považujeme za důležité, aby se všichni účastnili pravidelných Sněmů ZaHRAdy a členské schůze Hnízda. Placením ročního příspěvku zajišťujeme společné fungování našeho zřizovatele.